Kalajokilaakson vihreät ry valitsi kokouksessaan 25.11. Ylivieskassa vuoden 2022 hallitukseen seuraavat jäsenet:

biologian ja maantiedon lehtori, Hanna Halmeenpää, Kalajoki
yrittäjä, eläkeläinen Hannu Lahti, Himanka
puutarhuri, metsätalousyrittäjä Hillevi Savikko, Haapajärvi
hammasteknikko Kristiina Sivula, Ylivieska
kauppatieteiden maisteri Anne Sormunen, Sievi
filosofian maisteri Markus Översti, Haapavesi

Anne Sormunen Sievistä valittiin jatkamaan kolmatta vuotta yhdistyksen puheenjohtajana.

– Vihreiden kanta ja tavoite tulevissa aluevaaleissa ja hyvinvointialueen toimielimissä on se, että alueemme kunnissa varmistetaan lähipalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kannetaan vastuuta myös pelastuslaitoksen henkilöresursseista, jotka Oulun eteläisen harvaanasutulla maaseudulla ovat usein ensimmäinen toimija hätätilanteissa myös ensihoidon puolella, Sormunen linjasi.

Oulun vaalipiirin vihreät haluavat edistää saavutettavien sosiaali- ja terveysperuspalveluiden lisäksi varhaista ennaltaehkäisyä. Myös katkeamattomat palveluketjut ovat pitkien etäisyyksien alueella vihreiden mielestä tärkeitä.

– Työntekijöiden saatavuus ja työhyvinvointi on turvattava ja erityisesti pandemia-aikana siihen on kiinnitettävä lisää huomiota, Sormunen korosti.

Ihmisten yhdenvertaisuus, tasavertaiset palvelut ja lastensuojelun tilanteen parantaminen ovat Vihreiden tavoitteita sote-vaaleissa.

– Hyvä, arvokas vanhuus kuuluu Vihreiden mielestä jokaiselle. Mielenterveyspalvelut ja lähisuhdeväkivallan ehkäisy vaativat nykyistä enemmän resursointia, Sormunen paalutti Vihreää tavoitelistaa.

Kalajokilaakson alueelta vihreiden aluevaaliehdokkaiksi nimetyt ovat:

kalustesuunnittelija Sanni Eerola, Kalajoki
koulunkäynninohjaaja, yrittäjä Hanne Kokko, Nivala